bir şair vardı, öğretmen

15 Aralık 2015

Kemal Tahir

Macit CÜNÜNOĞLU












Uzun süredir İstanbul gezilerini ihmâl etmiştim...
Çok ayıp!
Önce Üsküdar, sonra Haliç vapuru...
Ver elini Altın Boynuz.
Aslında ne de özlemişim...
Eminönü, Kasımpaşa, Hasköy, Sütlüce, Ayvansaray'ı...
Son durak Eyüp.
İnanırsınız inanmazsınız; sizin bileceğiniz iş.
Kutsal kişinin gerçek adı: Ebu Eyyûb El-Ensarî.
İslâm peygamberi Muhammed'i Mekke'den Medine'ye göç ettiği zaman
evinde ilk misafir eden sahabi...
Bu sebeple kendisine bu olaydan sonra mihmandar-ı nebevî dendiği de olmuştur.
Daha sonra 90'lı yaşlarında İstanbul kuşatması sırasında şehit düşmüş...
Vasiyeti üzerine de İstanbul surları dibine gömüldüğü rivayet edilir.
Fetihden sonra Akşemsettin manevi keşif yoluyla mezarını bulur.
Şu anda onun adına taşıyan bir türbe; bir de aynı semtte Eyüp Sultan Camii'si bulunmaktadır.

Yolculuk iyi geldi yorgun ruhuma...
Bir tarafta yaşlılık sorgulaması...
Diğer tarafta yaşam sevinci.
Bakalım hangisi galip gelecek?
Tabii dua falan etmedim, kurban da kesmedim.
Aklım bilimden, doğrudan yana.
Yine de şiirimsi satırlara sığındım...
Haddim değil, çünkü şair değilim...
Dedim ki,
"Ey dünya, ey insanlık...
Nedir bu hâlin?
Bunca adaletsizlik, bunca eşitsizlik, bunca zûlum...
Hiç mi yaradılışından, hiç mi inancından utanmadın?"

Dönüşte kitapçıma uğradım, Kadıköy'de...
Hoş sohbet derken...
Güzüme "Biz böyle delikanlılar değildik" ileşti...
İTHAKİ YAYINLARI'ndan...

Edebiyatımızın güçlü ve klasikleşmiş ismi Kemal Tahir’in 1947-51 yılları arasında çeşitli gazete ve dergilerde tefrika edilen romanları ilk defa bu kitapta toplanmış...
Ve arka kapağında Oğuz ATAY...
Bakın ne diyor;

“Bütün sanatlar gibi roman sanatı da bir gelenek üzerine kurulur. Bu gelenek yalnız roman geleneği değildir; toplumun kültür geleneğini yaratan bütün davranışların tarihidir. Sanıyorum Kemal Tahir Türk tarihine eğilirken, zengin kültür geleneğimizden esaslı bir biçimde yararlanmanın gereğini duyan ilk romancımızdır... Belki de bunu gerçek anlamıyla kavrayan tek romancımızdı."

Keşke biz de genç yaşlarımızda üstâdı anlayabilseydik...
Ülkemizin en büyük romancısını...
Bir başka olurdu fikir dünyamız...
Geçmişiyle namusluca hesaplaşan...
Geleceğe sağlam, dimdik duran!
.

Hiç yorum yok: